کارشناس سخت‌افزار کیست و به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟
۱۴۰۰/۰۵/۱۱ تاریخ انتشار

کارشناس سخت‌افزار کیست؟

از آن‌جایی که مهندسان سخت‌افزار با سیستم‌های رایانه‌ای کار می‌کنند، معمولاً با مباحث اولیه برنامه‌نویسی آشنایی دارند. با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از وظایف کارشناسان سخت‌افزار ارزیابی سلامت تجهیزات الکترونیکی، بررسی سالم بودن مدارها و مواردی است که نیازمند محاسبه است، بر همین اساس باید در زمینه مباحث ریاضی و آماری دانش کافی داشته باشند.  برخی از شرکت‌های بزرگ به دنبال جذب افرادی هستند که حداقل مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر را داشته باشند. البته در برخی موارد مهندسین مجرب، مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی (MBA) دارند. بعضی از دانشجویان رشته سخت‌افزار کامپیوتر سعی می‌کنند از دوره کارورزی به بهترین شکل استفاده کرده و تجربیات عملی خود را بهبود ارتقا دهند تا برای بازار کار آماده شوند.  در شرایطی که شرح وظایف و خدماتی که مهندسان سخت‌افزار کامپیوتر ارائه می‌کنند روشن است، با این‌حال، امکان پیشرفت و ارتقا شغلی در این زمینه وجود دارد به‌طوری که در برخی موارد این متخصصان به مدیران سیستم‌های کامپیوتری و اطلاعاتی تبدیل می‌شوند.  مهندسان سخت‌افزار رایانه برای ارائه بهترین خدمات به کارفرمانی باید توانایی کار با ابزارهایی که در زمینه تجزیه و تحلیل مدارهای دیجیتالی در سخت‌افزار استفاده می‌شوند را داشته باشند. به‌طور مثال، باید بدانند که چگونه از اسیلوسکوپ، مدارسنج‌ها، مولتی‌مترها و.... استفاده کنند. خلاقیت مهندسان سخت افزار کامپیوتر انواع جدیدی از دستگاه های فناوری اطلاعات را طراحی می کنند. مهارت‌های تفکر انتقادی از مهارت مهم دیگری است که یک کارشناس سخت‌افزار باید داشته باشد. یک کارشناس سخت‌افزار باید منطق و استدلالی درست و شفاف بر مبنای فرضیات ارائه کند و بتواند نقاط قوت و ضعف راه‌حل های جایگزین برای مشکلات را شناسایی کند.  توانایی حل مسئله، مهارت مهم دیگری است که یک کارشناس سخت‌افزار باید داشته باشد. مهندسان سخت‌افزار باید بتوانند مشکلات پیچیده موجود در سخت‌افزار رایانه را شناسایی کرده، راه‌حل‌های احتمالی را توسعه داده و ارزیابی می‌کنند و بهترین روش برای پیاده‌سازی آن‌ها را ارائه کنند.  مهارت مهم دیگری که مهندسان کامپیوتر باید داشته باشد کار کردن در غالب یک تیم است. به‌طوری که باید بتوانند با مهندسان دیگر و سایر اعضای غیر فنی ارتباط برقرار کنند. هنگامی که در نظر دارید در آزمون مصاحبه شرکتی مشغول به کار شوید ممکن است در جلسه مصاحبه با سوالات زیر روبرو شوید، بنابراین بهتر است در این زمینه تحقیق لازم را انجام دهید:

  1.  چه دوره‌های مهارتی و تجربی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در زمینه مهندسی سخت افزار را پشت سر گذاشته‌اید؟
  2.  برای حل مشکلات فنی سخت‌افزار یک سامانه کامپیوتری باید چه کارهایی انجام شود؟
  3. آخرین مرتبه که موفق شده‌اید بر مبنای مهارت‌های فنی یک مشکل سخت‌افزاری در محیط کار را حل کنید چه زمانی بوده؟
  4.  توانایی حل چه مشکلات مرتبط با سیستم‌های کامپیوتری را دارید؟
  5.  بر مبنای چه راه‌حل‌هایی اقدام به پاک‌سازی سیستم‌ها از بدافزارها می‌کنید؟ 
  6.  اگر ‌هارد یک کامپیوتر خراب شده باشد چگونه اقدام به بازیابی اطلاعات می‌کنید؟ 
  7. اصلی‌ترین وظیفه یک کارشناس سخت‌افزار کامپیوتر چیست؟

یک کارشناس سخت‌افزار در چه صنایعی مشغول به کار می‌شود؟ 

مهندسان سخت‌افزار رایانه خرابی تجهیزات را شناسایی و برطرف می‌کنند تا سامانه‌ها بدون مشکل کار کنند. در برخی موارد کارشناسان سخت‌افزار، تجهیزات سخت‌افزاری موردنیاز را طراحی کردن، آزمایش کرده و در صورت توجیه اقتصادی به تولید انبوه می‌رسانند. در این فرآیند داده‌های آزمایشی را جمع‌آوری و تفسیر می‌کنند و نتیجه‌گیری‌های مناسبی از داده‌های جمع‌آوری شده به دست می‌آورند تا بفهمند برای رهایی از مشکلات باید چه تغییراتی در طراحی اولیه اعمال شود تا سامانه‌های الکترونیکی یا کامپیوتری برای مصرف‌کنندگان جذابیت خاصی داشته باشند. یک کارشناس سخت‌افزار می‌تواند در مراکز تحقیقاتی، تولیدی یا تعمیرگاه‌های شرکت‌ها معتبر مشغول به کار شود. بوردها، منابع تغذیه، هارددیسک‌ها، مانیتورها، مادربوردها، سوییچ‌ها، روترها و... از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که یک کارشناس سخت‌افزار در یک سازمان با آن‌ها در ارتباط است. البته این احتمال وجود دارد که یک کارشناس سخت‌افزار در یک آزمایشگاه تحقیقاتی روی ساخت محصولات جدید متمرکز شود و شغلش هیچ ارتباطی با تعمیر تجهیزات نداشته باشد. 

یک کارشناس سخت‌افزار چه وظایفی دارد؟

همان‌گونه که اشاره کردیم، شرح وظایف یک کارشناس سخت‌افزار به شرکتی که در آن مشغول به کار می‌شود بستگی دارد. با این‌حال، از مهم‌ترین وظایف یک کارشناس سخت‌افزار به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • طراحی سخت‌افزارهای جدید: این فرآیند مشمول حال افرادی می‌شود که در واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار مشغول به کار می‌شوند. 
  • آزمایش مدل‌های تکمیل شده سخت‌افزارها: به‌طور معمول یک کارشناس سخت‌افزار که در یک شرکت تولیدی تجهیزات سخت‌افزاری مانند ساخت موبایل، روتر یا نمونه‌های مشابه مشغول به کار می‌شود وظیفه آزمایش مدل‌ها را خواهد داشت. 
  • به‌روزرسانی تجهیزات موجود: به‌طور معمول به‌روزرسانی تجهیزات از وظایف کارشناسان سخت‌افزار است. به‌طور مثال، جایگزینی مولفه‌های مهم نظیر پردازنده مرکزی، حافظه اصلی و..... از وظایف یک کارشناس سخت‌افزار است. علاوه بر این، تعمیر تجهیزات جانبی نظیر چاپگرها، اسکنرها، فکس‌ها و.... از دیگر وظایف اصلی یک کارشناس سخت‌افزار است. 

از دیگر وظایف یک کارشناس سخت‌افزار به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • طراحی سخت‌افزار جدید و ایجاد شمایی از تجهیزات رایانه‌ای.
  • تکمیل مدل‌های سخت‌افزاری طراحی شده. 
  • ارزیابی نتایج به‌دست آمده از آزمون‌ها و اصطلاح آن‌ها در صورت لزوم.
  • به‌روزرسانی تجهیزات رایانه‌ای به‌طوری که قابلیت کار با نرم‌افزارهای جدید را داشته باشند. 
  • نظارت بر روند آماده‌سازی تجهیزات سخت‌افزاری.

مهندس سخت‌افزار چه کاری انجام می‌دهد

مهندسان سخت‌افزار کامپیوتر، سیستم‌ها و اجزای سامانه‌های کامپیوتری مانند پردازنده‌ها، مدارها، دستگاه‌های حافظه، شبکه‌ها و روترها را به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا بدون مشکل کار کنند. بسیاری از مهندسان سخت‌افزار دستگاه‌های غیر رایانه‌ای را طراحی می‌کنند که پردازنده‌ها و سایر اجزای رایانه را در خود جای داده و به اینترنت متصل می‌شوند. به عنوان مثال، بسیاری از قطعات خودرو دارای سیستم‌های رایانه‌ای هستند. علاوه بر این، برخی از مهندسان سخت‌افزار در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی با سیستم رایانه‌ای و قابلیت اتصال به اینترنت مشغول به کار می‌شوند. 

یک کارشناس سخت‌افزار کامپیوتر به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

به‌طور معمول، بخش عمده‌ای از دانش و مهارتی که یک کارشناس سخت‌افزار به آن نیاز دارد در مدت زمان تحصیل به او آموخته می‌شود. با این‌حال، اگر در نظر دارید به شیوه آزاد به دنیای سخت‌افزار وارد شوید باید به سراغ آموزشگاه‌هایی بروید که مباحث تئوری و فنی را همزمان با یکدیگر آموزش می‌دهند. علاوه بر این، به عنوان یک کارشناس سخت‌افزار به فکر یادگیری مباحث زیر باشید:

  • دریافت مدرک سیسکو CCNA
  • دریافت مدرک سیسکو CCNP
  • دریافت مدرک نتورک‌پلاس
  • حضور در دوره تخصصی میکروتیک MTCN

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 3.6 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg